Outvie winteractie: Kies uit Diner Cadeau bon of een VVV-cadeaukaart t.w.v. €50,-* Bekijk de actie.

Vijf vragen over het dataprotectie & privacy congres 2022 aan Bram Hoovers

Bram Hoovers, Principal Legal Consultant / FG | Considerati

Bram Hoovers, Principal Legal Consultant / FG | Considerati

Ontwikkelingen op dataprotectie & privacy gaan razendsnel. Binnenkort op 6  & 7 oktober is het Dataprotectie & Privacy Congres. In het kader van dit event zijn 5 vragen gesteld aan Bram Hoovers, Senior Legal Consultant bij Considerati.

 

 

Wat is het belang van zo’n dataprotectie & privacy congres en waarom mag je dit niet missen? 

Privacy professionals moeten beschikken over een brede skill-set. Naast kennis van de wet moet je begrijpen hoe gegevens gebruikt worden. In iedere hoek van een organisatie zitten persoonsgegevens. En iedere dag zijn er technologische ontwikkelingen. Hierdoor wordt privacy een complexe materie, die vele facetten kent. Mede hierom is het belangrijk (en leuk) om de dialoog met diverse vakgenoten te voeren. Outvie biedt hiervoor een uitstekend platform.

 

Waarin onderscheidt dit event zich van andere events? 

De kennis en de expertise van de sprekers is van een bijzonder goed niveau. Interessante onderwerpen worden vakkundig uitgediept en meestal vanuit een praktische invalshoek. Hierdoor krijgen de deelnemers juist die holistische blik die voor privacy en gegevensbescherming zo relevant is. Over de randvoorwaarde hoef ik verder weinig te zeggen, de organisatie is altijd uitstekend.

 

Naar welk onderwerp en/of sprekers kijk u het meeste uit? 

Ik vind de wereld van cookies, websites en online marketing enorm fascinerend. Er zijn veel technologische ontwikkelingen op het gebied van ‘third party’ cookies en autoriteiten en belangenorganisaties signaleren regelmatig privacy inbreuken bij de inzet en gebruik van cookies. Daarom kijk ik uit naar de bijdrage van Sjoera Nas.

 

Wat zijn belangrijke ontwikkelingen en hoe gaat u daar bij uw sessie op in? 

Het leuke van een panelsessie is dat de richting van de discussie vaak onvoorspelbaar is. Uiteraard is er een aantal wettelijke vereisten als het gaat om het vervullen van de FG-positie. Ik ga echter het liefst in op de praktische aspecten die daarbij een rol spelen, zoals de grootte van de organisatie, hoe blijf je betrokken maar toch onafhankelijk. Vanuit mijn FG-ervaring bij zowel startups als multinationals hoop ik de deelnemers iets mee te kunnen geven dat bij hun organisatie past.

 

Welke spreker op het event zou u een vraag willen stellen en hoe luidt deze? 

Sjoera Nas van Privacy Company: Hoe bereiden organisaties zich voor op een ‘cookieless future’ en op de komst van de ePrivacy Verordening en wat is de impact op hun marketingstrategie?

 

Vraag van Marjolein Wagemans: “Zien jullie verschillen in positionering, regie en invloed van de FG (Functionaris Gegevensbescherming) en CPO (Chief Privacy Officer) posities?”

Door de onafhankelijke positie en adviserende rol is de positionering van de FG anders dan die van een CPO. De taak van de FG is om toe te zien op de naleving van het privacybeleid en de AVG binnen de organisatie. De CPO, wiens rol niet wettelijk is vastgelegd, heeft een andere focus. Diens taak ziet meer op het nemen van strategische keuzes waarbij er geen onafhankelijkheid vereist is. Zo kan de CPO (commercieel) afgewogen beslissingen nemen. Denk hierbij aan de manier waarop de AVG-verplichtingen worden geïmplementeerd. Uiteraard dient de FG hierbij betrokken te worden voor advies. Bij grotere organisaties zien we dat een CPO, vaak met een team van Privacy Officers werkt, die op hun beurt eerstelijns ondersteuning kunnen bieden. Ook bij kleinere organisaties is overigens een verglijkbare opzet mogelijk. Privacy naleving wordt op die manier mooi bevorderd door middel van een gelaagde aanpak.

 

Meer weten over het Dataprotectie & Privacy congres 2022? Bekijk hier meer informatie of download de brochure onder dit artikel.

Download de brochure

Share

Outvie logo