Outvie winteractie: Kies uit Diner Cadeau bon of een VVV-cadeaukaart t.w.v. €50,-* Bekijk de actie.

Hoe gaat u voldoen aan de eisen die Sustainability Reporting stelt?

Usha Ganga, Themaregisseur Duurzaamheid (Assurance) | Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA)

Usha Ganga, Themaregisseur Duurzaamheid (Assurance) | Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA)

Er is meer dan ooit behoefte aan kennis over Sustainability Reporting in de markt, maar hoe pakt u dat aan, het op peil brengen van uw kennisniveau? Ook uw bedrijf moet rapporteren over duurzaamheid, maar hoe dan? Het is een onontgonnen gebied, iedereen is zoekende. Maar u moet wél leveren, er zijn immers duidelijke mijlpalen gedefinieerd. Wat gaat u doen om aan de gevraagde normen te voldoen? Onderstaand artikel neemt u mee in geldende regelgeving, beschikbare rapportagemiddelen en meer.

 

‘We lopen binnen onze samenleving op meerdere manieren tegen onze grenzen aan. Het klimaat, natuurrampen, de soms grimmige sfeer op de sociale media, stijgende energieprijzen, maar ook de lange wachtrijen op Schiphol. Het zijn allemaal tekenen dat we naar een nieuw systeem moeten en in die omslag spelen ook bedrijven een belangrijke rol. Wil je weten hoe je dit als bedrijf aanpakt? En hoe je daar vanuit je rol als professional een concrete bijdrage kunt leveren?

 

Dan is het zaak om deel te nemen aan de opleiding Sustainability Reporting.’ Dat zegt Usha Ganga, Themaregisseur Duurzaamheid (Assurance) bij de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) én docent van de genoemde opleiding. Op 8 mei 2023 start een nieuwe editie van deze opleiding. 

 

Duurzaamheid raakt het bedrijfsleven

‘Duurzaamheid raakt het bedrijfsleven meer en meer. En dat vanuit verschillende invalshoeken: via wetgeving, via vragen van klanten, via grondstoftekorten et cetera. Daar heb je mee te dealen in je organisatie. Als bedrijf wil je juist in control zijn. En de gemiddelde finance professional? Die heeft niet geleerd hoe je op duurzaamheid stuurt, dit beheerst en assurance geeft. En alleen al dáárom is het belangrijk dat we ons op dat vlak bijscholen.’

 

De belangrijkste ontwikkeling

‘Duurzaamheid is heel lang vrijwillig geweest en dat was een feestje voor bedrijven. Je kon aanjager zijn en jezelf onderscheiden en tegelijkertijd ook zo’n beetje doen wat je wilde. Nu zien we dat de duurzaamheidsverslaggeving steeds sterker gereguleerd wordt met als belangrijkste ontwikkeling dat over 3 jaar alle grote ondernemingen hierop moeten rapporten. Kortom, je kunt beter gisteren dan vandaag beginnen’, vervolgt Usha.

 

‘Wat je als professsional wil, of zou moeten willen, is dat je als organisatie écht actie gaat ondernemen. Dat je rapporteert is in principe bijzaak, je wil vooral dat je de juiste stappen neemt om toekomstbestendig te zijn waarbij je op de juiste manier keuzes maakt. Maar daarvoor moet je wel in de gaten hebben wat er gebeurt in je bedrijf, dus die interne bedrijfsvoering is heel belangrijk. Bovendien moet je rapportagestuk door de hele keten heen goed gaan. Voorwaarde is dat je stilstaat bij de regelgeving en wat dit betekent voor je bedrijf.’

 

Assurance bij duurzaamheidsinformatie

‘De andere sessie gaat vooral over assurance: een belangrijk onderdeel dat je helpt om de kwaliteit van je managementinformatie naar een hoger plan te brengen. En in de opleiding gaan we ook in op wat assurance bij duurzaamheidsinformatie nu anders maakt dan bij de gewone jaarrekeningcontrole. Door dat verschil ook inzichtelijk te maken verwachten we dat je met elkaar tot de juiste besluitvorming komt en op basis daarvan inzicht krijgt in wat je op een later tijdstip op moet leveren aan de accountant. Voor accountants is het op hun beurt weer belangrijk om goed te begrijpen hoe je deze informatie diepgaand mee kunt nemen in het totaal.’

 

Door naar the next step

‘Voor mij als docent is deze opleiding geslaagd als deelnemers eenmaal goed begrijpen wat hun rol kan zijn specifiek op het gebied van Sustainability Reporting en ook de handvatten hebben gekregen om aan de slag te gaan. Dus dat ze ook echt weten wat de next step is en dé driver zijn binnen hun organisatie’, besluit Usha enthousiast.

Meer weten over deze opleiding? Download dan hieronder de brochure of bekijk de opleiding.

Download de brochure

Share

Outvie logo