Outvie winteractie: Kies uit Diner Cadeau bon of een VVV-cadeaukaart t.w.v. €50,-* Bekijk de actie.

Datastrategie en datagedreven werken: de ambities van de Nederlandse Spoorwegen

Maarten Beverloo, program manager en manager data, innovatie & analyse | NS

Maarten Beverloo, program manager en manager data, innovatie & analyse | NS

‘De NS gaat zich steeds meer bezighouden met data-analyse en datastrategie. En daar ben ik nauw bij betrokken. Daarom past deze opleiding heel goed binnen mijn loopbaan.’ Dat zegt Maarten Beverloo, als program manager en manager data, innovatie & analyse werkzaam bij de NS. ‘Je merkt binnen de Nederlandse Spoorwegen dat iedereen zijn mond vol heeft van datagedreven werken, maar tegelijkertijd verstaat iedereen daar wat anders onder. Er is binnen onze organisatie al veel geschreven over data en strategie maar dé datastrategie mist nog. Ik ga binnen het bedrijf stappen zetten om een meer adviserende rol in te nemen op dit vlak en daarom leek het me handig om een goede opleiding te volgen die zich richt op datastrategie en datagedreven werken.’

 

Zoektocht op internet

‘Toen ik wat zocht op het internet kwam ik al snel bij Outvie terecht en de opleiding sloot inhoudelijk goed aan bij wat mij voor ogen stond’, vervolgt Maarten. ‘Ik heb de drie dagen inmiddels afgerond en de inhoud daarvan kwam overeen met dat wat ik gehoopt en verwacht had. Het ging mij met name om het krijgen van praktische handvatten die zouden helpen bij het inrichten van een goede datastrategie hij voor de NS. Zo werd er bijvoorbeeld heel concreet aangegeven dat je vier verschillende methodieken hebt om tot een strategie te komen. Ook werden de voor- en de nadelen per methodiek besproken.’

 

De opleiding ‘Datastrategie en datagedreven werken’ start weer op 8 november en levert je 18 PE-punten op. In drie dagen tijd (8,14 en 25 november) leer je hoe je een datestrategie opzet, deze vertaalt naar een plan om de strategie succesvol te implementeren en we staan stil bij het zinvol profiteren van datatechnologieën. Meer informatie of direct inschrijven? Dat doe je hier.

 

Over de cursisten in de groep: veel non-profit

‘De groep bestond uit opvallend veel cursisten die zich in de non-profit sector bevinden. Denk dan aan professionals vanuit de Belastingdienst, van het RIVM en gemeentes’, aldus Maarten. ‘Ik had het mooi gevonden als er meer collega’s uit commerciële bedrijven aanwezig waren geweest, want ook zij zijn natuurlijk druk bezig met dit onderwerp. Ik had graag gezien wat bedrijven op dit vlak aan het doen zijn.’

 

Iedereen worstelt met hetzelfde

‘De belangrijkste inzichten die ik heb opgedaan zijn ten eerste dat alle bedrijven op dit moment in meer of mindere mate worstelen met het datagedreven maken van hun organisatie. Daarbij lopen we zo ongeveer tegen dezelfde zaken aan. Bovendien heeft het gros moeite met het formuleren van een datastrategie naast de normale strategie. Dat laatste heeft te maken met het feit dat het nog een relatief onbekend terrein is, mensen hebben nog weinig expertise opgebouwd. En ik zie ook wel dat bedrijven soms al moeite hebben met het opstellen van de traditionele strategie’, lacht Maarten. ‘Dan is men eindelijk klaar en moet er ook nog een datastrategie opgesteld worden. Gelukkig ontstaan er steeds meer goede voorbeelden in de markt en wordt de met data samenhangende terminologie ook steeds duidelijker.’

 

Verschuiving gaande

‘Er is ook echt wel een verschuiving gaande, want vroeger kwam de informatievoorziening vooral vanuit de administratieve afdeling tot stand. In de afgelopen jaren zijn het vooral de IT-afdelingen die met data aan de slag zijn gegaan. Er zijn nog weinig organisaties die data echt onafhankelijk hebben gemaakt van de IT- en/of business organisatie. En in de ideale wereld wil je dit gescheiden hebben omdat een dataorganisatie nu eenmaal met een andere focus naar informatie kijkt dan bijvoorbeeld een afdeling IT.’

 

Pragmatisch, informatief én een enthousiaste docent

‘Wanneer ik de opleiding datastrategie en datagedreven werken in drie woorden samenvat dan kom ik uit op termen als pragmatisch, informatief én een enthousiaste docent. Dat pragmatische vond ik prettig omdat ik niet vind dat je bij dit thema moet blijven hangen rondom het conceptuele. Ik was juist op zoek naar praktische handvatten en die heb ik absoluut gekregen. Zo moesten we direct na dag één concreet aan de slag met de datastrategie van onze organisatie. Binnen zeven dagen werd verwacht dat we dit opleverden zodat de enthousiaste docent er naar kon kijken. Bij de volgende trainingsdagen konden we er dan verder mee aan de slag. De druk die daarmee gelegd werd werkte perfect om tot resultaat te komen’, besluit Maarten.

 

Ook serieus aan de slag met datastrategie en datagedreven werken? Bekijk dan de opleiding of download hieronder de brochure voor meer informatie over het prograama.

Download de brochure

Share

Outvie logo