Outvie zomeractie: Kies uit een Winkelcheque of een Bol.com cadeaubon t.w.v. €50,-* Bekijk de actie.

Regie op data: Stedins’ lessen op de Dag van de Chief Data Officer (CDO)

Foto van Ward van Breda, Head of Data Office bij Stedin

Ward van Breda, Head of Data Office bij Stedin

De rol van de Chief Data Officer (CDO) is de afgelopen jaren onmisbaar geworden binnen organisaties. Data vormt de kern van strategische besluitvorming, en de mogelijkheden om met data waarde te creëren zijn eindeloos. Toch blijft de implementatie van een sterke datastrategie voor veel bedrijven een uitdaging. Ward van Breda, dagvoorzitter op de aankomende Dag van de CDO op 3 december aanstaande deelt, vanuit zijn ervaringen als Head of Data Office bij Stedin, waardevolle inzichten over hoe een datastrategie organisaties kan transformeren.

Stedin, een van de grote netbeheerders in Nederland, speelt een essentiële rol in de energietransitie. Het bedrijf zorgt voor de aanleg, het beheer en onderhoud van het elektriciteits- en gasnet in het grootste deel van de Randstad en in Zeeland. Met de toenemende vraag naar duurzame energie en het groeiende belang van een betrouwbaar energienetwerk, is het van essentieel belang dat Stedin haar datastrategie op orde heeft. “Data speelt een sleutelrol in onze missie om de energietransitie te faciliteren,” zegt Ward. “Het stelt ons in staat om de groeiende vraag naar energie beter te voorspellen en onze infrastructuur op de juiste plekken te versterken. Uiteraard deel ik graag mijn kennis, ook op de Dag van de CDO.”

De rode draad bewaken

“De voorbereiding voor een evenement als de Dag van de CDO draait overigens niet alleen om de inhoud van de presentaties, maar vooral om het bewaken van de samenhang,” zegt Ward. “Je hebt te maken met verschillende sprekers en thema’s, maar uiteindelijk draait alles om dezelfde kern: hoe zorgen we ervoor dat data Ă©cht bijdraagt aan het behalen van onze bedrijfsdoelen?” Tijdens de Dag van de CDO zal Ward ervoor zorgen dat er een duidelijke rode draad door de dag loopt, waarbij de focus ligt op het praktisch toepassen van datastrategieĂ«n. “Het mooie is dat alle onderwerpen elkaar versterken; of het nu gaat over AI, data governance of datamanagement, het Ă©Ă©n kan niet zonder het ander.”

De uitdagingen van een datastrategie bij Stedin

Bij het ontwikkelen van de datastrategie bij Stedin stond Ă©Ă©n ding centraal: de datastrategie is een middel om een groter doel te bereiken—namelijk de bedrijfsstrategie. “De datastrategie is slechts Ă©Ă©n van de ingrediĂ«nten voor de succesvolle uitvoering van onze bedrijfsstrategie,” legt Ward uit. Een belangrijk element daarbij was de technologische strategie, en in het bijzonder een besluit over de zogeheten ‘streefarchitectuur’ van de technologie. Dit omvat een model waarin technologie en data centraal staan en zorgt ervoor dat de hele organisatie op dezelfde manier met data werkt.

 

“Onze streefarchitectuur omarmt concepten waar veel bedrijven nu over nadenken, zoals decentralisatie en self-service,” vertelt Ward. “Dit betekent dat we onze IT-capaciteiten decentraliseren en autonome teams in de business verantwoordelijk maken voor het ontwikkelen van dataproducten binnen hun eigen waardenstroom of afdeling. Dit bevordert de flexibiliteit en snelheid waarmee we producten en diensten kunnen leveren.”

 

Daarnaast richt Stedin zich op het creëren van een centrale marktplaats voor data, waarin masterdata en dataproducten van hoge kwaliteit beschikbaar zijn. “Het idee is dat deze data onder governance valt en voldoet aan de hoogste kwaliteitsnormen,” zegt Ward. Dit bevordert de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van data binnen het bedrijf.

Wendbaarheid in een snel veranderende wereld

Een belangrijke factor in een succesvolle datastrategie is de wendbaarheid, vertelt Ward. “Technologie ontwikkelt zich razendsnel, en de bedrijfsbehoeften veranderen mee. Het is belangrijk om je strategie regelmatig te herijken en af te stemmen op nieuwe ontwikkelingen. Bij Stedin doen we dat elk kwartaal, waarbij we niet alleen naar de technische kant kijken, maar ook naar de impact op financiën, bedrijfsvoering en innovatie.”

 

Om wendbaar te blijven, heeft Stedin drie focusgebieden geĂŻdentificeerd: data organiseren, data begrijpen, en data verzilveren. Dit betekent dat er enerzijds wordt gewerkt aan de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van data, maar ook aan het verhogen van de datavaardigheden van medewerkers en het stimuleren van innovatie met behulp van data.

Wat brengt de Dag van de CDO jou?

De Dag van de Chief Data Officer is dé plek om kennis te delen, van elkaar te leren en geïnspireerd te raken. Volgens Ward ligt de kracht van zo’n evenement in de kruisbestuiving van ideeën. “Ik hoop dat deelnemers naar huis gaan met nieuwe inzichten en concrete ideeën die ze direct kunnen toepassen in hun eigen organisatie. Het gaat erom dat je verder komt met je data-initiatieven en dat je leert van de ervaringen van anderen.”

 

Voor organisaties die net beginnen met hun datastrategie, heeft Ward nog een laatste advies: “Ga gewoon aan de slag. Een strategie dwingt je om keuzes te maken en zaken expliciet te benoemen. Dat helpt om de organisatie mee te krijgen en duidelijkheid te scheppen over wat wel en wat niet prioriteit heeft.”

Wil je meer leren over hoe je de regie op data kunt nemen en je organisatie naar een hoger niveau kunt tillen? Meld u aan voor de Dag van de Chief Data Officer op 3 december aanstaande en ontdek hoe je data kunt inzetten als strategisch wapen.

Download de brochure

Share

Outvie logo