Outvie zomeractie: Kies uit een Winkelcheque of een Bol.com cadeaubon t.w.v. €50,-* Bekijk de actie.

Meer aandacht voor de mens áchter de hypotheekberekening

Foto van Michiel Meijer, Commercieel Directeur | TAF

Michiel Meijer, Commercieel Directeur | TAF

‘Ik ben geworden wat ik nooit wilde worden: profvoetballer of komediant. Dát zag ik wel zitten. Mijn ouders waren gelukkig iets realistischer’ Dat zegt Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. ‘Al ben ik humor wel altijd belangrijk blijven vinden.

 

‘Het is tijd om de missende kleren van de keizer te benoemen’

Ook bij het dagvoorzitterschap van het Hypotheken Event van Outvie dat weer plaatsvindt op 7 & 8 februari aanstaande. Ik geloof dat humor, juist in deze tijd, de lucht kan brengen die we nodig hebben om vooruit te kunnen en de toekomst positief, maar nuchter te zien. En daarom vind ik het belangrijk om, door gebruikmaking van een metafoor, aandacht besteden aan de nieuwe kleren van de keizer. Of beter gezegd aan het ontbreken daarvan.’

 

Focus als rode draad

Na mijn studie rechten aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam heb ik verschillende functies bekleed. Wat altijd als rode draad door mijn activiteiten liep, was het plezier dat ik had bij het blij maken van klanten en het aanbrengen van focus. En dat door een sterk merk neer te zetten en door mensen mee te nemen richting een bepaald doel. Dat enthousiasme hoop ik ook uit te kunnen dragen tijdens mijn aanwezigheid bij het Hypotheken Event editie 2023.

 

Al zet ik die focus en het meenemen van mensen ook op een ander vlak dan het zakelijke in: ik zit in het bestuur van stichting Het Omgangshuis Houten, een bijzonder waardevol initiatief dat helpt contact tussen ouder en kind te herstellen. Want uiteindelijk is dat waar het om draait: om liefde en om samen de schouders eronder zetten. Zowel in onze landelijke economie als in de warme omgeving van onze gezinnen.’

 

Veel onzekerheid

‘Waarom mensen zouden moeten deelnemen aan dit event? Omdat we in een bijzondere periode zitten. En dan bedoel ik niet alleen de woningmarkt, maar ook het gevoel van de consument in Nederland. Na jaren van zorgeloosheid zijn we nu in een andere tijd terechtgekomen. De consument vormt, samen met bedrijven, de basis van de woningmarkt. En vanuit een groter geheel bekeken, de basis van onze economie. De onzekerheid die er nu heerst is groter dan ooit. En dat heeft invloed’, vervolgt Michiel.

 

‘Daar moet je binnen het vak van hypotheekadvies serieus rekening mee houden. Zowel in je productontwikkeling als in je risicobeheersing en je communicatie daaromtrent. Waar we voorheen vooral spraken over verduurzamen, oversluiten, doorstromen et cetera, zou het nu vooral moeten gaan over wat diezelfde doelgroepen bezighoudt in de komende jaren. Dit gesprek gaat dan met name over hoe je empathisch, maar duidelijk communiceert en over welk verzoek je, vanuit je rol als adviseur, wel of niet kunt invullen.’

 

Diverse uitdagingen

‘Verder kunnen we straks in februari natuurlijk niet anders dan spreken over de hoge energielasten. Want hoe vertaal je die dóór in betaalbare woonlasten en hoe houd je daar rekening mee in je advies? Als je een nieuwe woning koopt dan ben je als consument immers verplicht om een nieuw contract af te sluiten bij een energieleverancier. Dat brengt onzekerheid met zich mee. Dit heeft weer tot gevolg dat consumenten zich minder aan het oriënteren zijn op het kopen van een nieuwe woning. Dús loopt het woningaanbod op. Niet voor niets staan er al meer woningen te koop dan enkele maanden geleden. Bovendien staan ze ook langer te koop dan voorheen. En nieuwbouw komt door allerlei oorzaken zoals stikstof, materialentekort en krapte op de arbeidsmarkt, eveneens tot op zekere hoogte tot stilstand. Dat zijn stuk voor stuk macro-economische ontwikkelingen die we op één of andere manier het hoofd moeten bieden’, zegt Michiel.

 

De naakte waarheid

‘De rode draad van dit event gaat over een aantal zaken. In eerste instantie over wat voor oplossingen er moeten komen om huizenbezitters een betaalbare woning en hypotheek te laten verkrijgen of behouden. En ten tweede, en nu kom ik bij de kleren van de keizer uit mijn opening, is het de vraag of er door adviseurs wel voldoende ingespeeld wordt op het goed op orde hebben van iemands toekomstvoorzieningen.

 

Kijk, het is prachtig dat er aan allerlei kanten middelen beschikbaar worden gesteld door de overheid. Maar al dat geld moet wel ergens terugkomen. Want anders ontstaat er een begrotingstekort dat niet in lijn is met wat we op Europees niveau met elkaar afgesproken hebben. Denk in dat kader maar eens aan het sprookje van de kleren van de keizer. Trots als een pauw was hij, terwijl hij poedeltje naakt door de stad liep. Niemand wees hem op dat belangrijke feit. Terwijl ie-der-een het zag. Dat gevoel heb ik nu ook weleens; het is alsof we een enorme geldmachine opgetuigd hebben die overuren draait. Maar dat kan natuurlijk niet zonder gevolgen zijn. We kunnen niet wegkijken, maar moeten het gesprek over de gevolgen aangaan met elkaar’, aldus Michiel.

 

Wil je weten welke kleren de keizer aanheeft, zoals in het sprookje waarbij de keizer naakt door de stad liep? Maar waarbij niemand dat durfde te zeggen? Bezoek dan ons event en je weet precies hoe het zit.

 

Hypotheken Event: discussie, inspiratie én motivatie

‘Voor mij is dit event geslaagd als er volop gediscussieerd is en mensen geïnspireerd en gemotiveerd huiswaarts keren. Ik hoop dat er discussie ontstaat over hoe we omgaan met klanten die in de problemen komen. Maar ook over adviseurs die té veel gericht zijn geweest op de gemakkelijkere voorkant van het adviesproces, maar nu ook complexere klanten en vraagstukken het hoofd moeten bieden. En over hoe wij als sector oplossingen weten te vinden voor de onzekerheid waarin de consument zich op dit moment bevindt.’

 

Schouder aan schouder

‘Bij inspireren hoop ik dat er, door elkaars achtergronden te leren kennen, nieuwe ideeën komen die de toekomst kunnen gaan bepalen. En bij motiveren, tot slot, gaat het over elkaar weten te vinden zodat we écht in beweging komen. Zowel de geldverstrekkers, adviesorganisaties, toezichthouders, consumentenbonden, de Vereniging Eigen Huis. Ik hoop oprecht dat we nóg meer schouder aan schouder kunnen staan en niet bij het eerst zuchtje tegenwind uit elkaar vallen en elk weer veilig op ons eigen eiland gaan zitten.’

 

Micro, macro en meso

‘Om mijn metafoor over de kleren van de keizer nog beter te duiden, tot slot nog het volgende: we bekijken een aantal zaken nog steeds niet, terwijl we wel weten dat deze er aan komen. Op microniveau: we weten dat klanten in de problemen komen omdat ze hun hypotheeklasten niet meer kunnen betalen. Daarboven, op macroniveau, acteren de gemeenten en de overheid: zij moeten meer uitgeven dan wat ze eigenlijk hebben en nog gaan ontvangen. En op mesoniveau geldt dat wij als sector te weinig over deze uitdagingen praten. Waarom? Omdat we de werkelijkheid niet altijd willen zien…’

 

De keizer heeft geen kleren aan. Zég dat gewoon

‘Ik durf te stellen dat het noodzaak is om naar dit belangrijke event te komen, want hierdoor gaan deelnemers verbanden zien waar ze absoluut profijt uit halen. Het gaat erom dat je die spreekkamer uitkomt en kijkt naar de wereld daarbuiten. En die gaat niet per se over feiten en cijfers, maar over de mens áchter de hypotheekberekening. Als je dat beseft en ook de minder prettige onderwerpen, samen met je klant, bespreekbaar durft te maken, dán durf je de niet-bestaande kleren van de keizer te benoemen. En laat dat nou nét de adviseurs zijn waar we met z’n allen zo dringend behoefte aan hebben’, besluit Michiel.

Hypotheken Event sfeerimpressie

Het Hypotheken Event is dé (netwerk)plek om kennis op te doen om een toekomstgerichte visie te ontwikkelen voor je functie binnen de hypotheekbranche. Het programma van het event wordt vakkundig samengesteld in samenwerking met experts uit onze adviesraad. Bent u erbij?

Download hieronder het complete programma of schrijf u direct in voor het Hypotheken Event 2023.

Download de brochure

Share

Outvie logo