Outvie winteractie: Kies uit Diner Cadeau bon of een VVV-cadeaukaart t.w.v. €50,-* Bekijk de actie.

Hierom is CDO een onmisbaar vakgebied

Ted Oliekan, Chief Data Officer | DCMR Mileudienst Rijnmond

Ted Oliekan, Chief Data Officer | DCMR Mileudienst Rijnmond

Ted Oliekan, Chief Data Officer bij DCMR Milieudienst Rijnmond vertelt over zijn belangrijke vakgebied. Deze gezamenlijke milieudienst van de provincie Zuid-Holland omvat vijftien gemeenten en werkt aan een schone en veilige leefomgeving in het meest bedrijvige en dichtstbevolkte gebied van Nederland. Naast Chief Data Officer is Ted als docent betrokken bij de CDO-opleiding van Outvie die met 3 startdata is te volgen vanaf 9 februari, 8 mei en 21 september aanstaande.

 

Waarom is de CDO-functie zo’n belangrijke functie voor moderne organisaties?

‘Er is, en dat geldt voor álle organisaties, een mandaat nodig om überhaupt een moderne data organisatie te kunnen hebben. Dat vraagt om het bij elkaar brengen van zowel inhoudelijke kennis als van alle data initiatieven. Veel organisaties zijn nog altijd niet ingericht om dit op die manier op te tuigen. De Chief Data Officer voorziet daarin en richt zich vanuit zijn of haar rol voornamelijk op verandermanagement. Deze professional probeert, als ik het in de kern samenvat, iets te organiseren dat nu nog niet bestaat. Tegelijkertijd houdt de slimme CDO’er er rekening mee dat de verandering niet al te bedreigend is voor de cultuur en de hiërarchie binnen de organisatie. Uiteraard gaat deze professional wel voor impact en concrete verandering en dat maakt de Chief Data Officer belangrijk. Ik vind het een prachtig speelveld.’

 

Wat zijn uitdagingen in jouw CDO-functie en hoe ga je hiermee om?

‘Dat gaat vooral over het mee kunnen krijgen van mensen. Wanneer zij intrinsiek gemotiveerd zijn dan lukt dat wel. Uitdagender wordt het als de hakken in het zand staan. In het eerste geval, en dat speelt vaak bij commerciële bedrijven dan zijn CFO’s of CEO’s meestal wel gemotiveerd. Bijvoorbeeld omdat ze een congres over dit onderwerp bezocht hebben. Daardoor ontstaat er een positieve sfeer rondom het thema CDO. En dan is het, vanuit mijn rol, gemakkelijk om veranderingen door te voeren omdat men er dan gezamenlijk de schouders onder zet.

 

Maar het is juist ook wenselijk dat dit onderwerp, ook in de zware periodes waarin een en ander onder druk staat, onder de aandacht blijft. Het is de kunst om ervoor te zorgen dat data ook in minder goede tijden belangrijk blijven en dat er stabiel mee omgegaan wordt. Het is immers geen hype waar je alleen aan werkt als het leuk is. De manier waarop daar binnen organisaties mee omgegaan wordt is verschillend. Dat heeft ook te maken met de volwassenheid op dat gebied. Wanneer het nog gezien wordt als iets dat nu tijdelijk hot is, dan is er voor de CDO’er veel werk aan de winkel.

 

Het lastigst is toch wel dat je iedereen probeert mee te krijgen, ook zij die niet op jouw energieniveau zitten. Dat is lastig, niet omdat de nut en noodzaak niet gezien worden, maar omdat er in de waan van de dag veel verleiding is om het thema CDO naast je neer te leggen. Bijvoorbeeld omdat er focus moet zijn op die enorme omzetdaling of de hoeveelheid werk die op iemands bord ligt.  Dan ontstaat er het gevaar dat mensen zich weer vol op het primaire proces storten.’

 

Data en datakwaliteit

‘Het gevolg van niet aan de slag gaan met dit thema is dat er een rekening ontstaat die áltijd open blijft staan. Je moet met data en met datakwaliteit van start. Het is niet vrijblijvend meer. Wanneer je dit voor je uitschuift dan wordt het steeds lastiger, omdat je hetzelfde proces dan moet herstarten. Hoe je het ook wendt of keert, als je hier niet mee aan de slag gaat dan krijg je datakwaliteit issues en ontstaan er situaties waarin mensen minder goed hun werk kunnen doen. Bijvoorbeeld omdat er minder goed samengewerkt kan worden door gebrek aan betrouwbare data. Ook het ontstaan van datalekken speelt een rol.’

 

‘Meer vanuit strategisch niveau bekeken loop je, bij het niet serieus inzetten van een CDO’er binnen je organisatie, risico op het ontstaan van bijvoorbeeld ethische issues en datalekken. Denk aan zaken als je strategie niet goed doordacht hebben, waarna je in het nieuws komt omdat je mensen aan het profilen bent waardoor ze anders behandeld worden. Wanneer dat anders behandelen onethisch wordt gevonden en je hebt geen goed verhaal bij de gemaakte keuze dan kun je daar veel schade van ondervinden. Denk aan reputatieschade, maar ook aan het teruglopen van omzet omdat mensen minder of geen zaken meer met je willen doen.’

 

Wie zijn jouw belangrijkste stakeholders in de organisatie en waarom?

‘CDO werkt alleen als je het juiste mandaat hebt van de directie of van een ander leidinggevend orgaan. Daarnaast is het ook belangrijk dat je gezien wordt als iemand die deze verandering kán en mág leiden. Verder merk ik in praktijk dat de échte ambassadeurs zich niet op de C-level plek binnen de organisatie bevinden, maar een niveau daaronder. Denk aan de business managers, BI managers of data science managers. Zij zijn, samen met de anderen in de organisatie, belangrijk voor je. Als je een eenling bent binnen het bedrijf dan red je het niet. Dan laten mensen de verandering direct links liggen als andere werkzaamheden om aandacht vragen. Je hebt een team van mensen nodig die hetzelfde gedachtengoed uitdragen. Mensen laten zich immers niets opdringen, dus je moet in staat zijn om je collega’s te overtuigen.

 

Hoe je dat doet? Door een mooi en realistisch perspectief te bieden, waaronder leuke trainingen en opleidingen, krijg je mensen mee. En, zeker net zo belangrijk: het werk voor de collega’s wordt interessanter omdat men van dataproducten gebruik kan maken. Dát is meteen ook de kunst voor een goede CDO’er, dat hij of zij in staat is om mensen in zijn verhaal mee te nemen. Niet voor niets adviseer ik CDO’ers ook om altijd in een team opgenomen te zijn. Het laatste dat je wilt is PowerPointkoning blijven. Je moet laten zien dat je snapt wat er gebeurt in de organisatie en dat koppelen aan het belang van het thema CDO.’

 

Wat kunnen CDO’ers in commerciële organisaties leren van CDO’ers in publieke organisaties?

‘Voordat ik deze functie startte heb ik altijd in commerciële bedrijven gewerkt. Zij zijn al eerder dan de publieke sector begonnen met dit fenomeen. Ze zijn er dus al langer mee aan de slag, maar ik vind dat CDO’s in de publieke sector een enorme inhaalslag aan het maken zijn. Ze zijn goed voorbereid en doen de zaken veelal in een keer goed. De kinderziektes zijn er uit, men heeft kunnen leren van het bedrijfsleven. Het heeft in de publieke sector ook een enorme urgentie: men is echt overtuigd van het nut waardoor er een sterk mandaat is. Tot slot wil ik nog opmerken dat ik in mijn aanpak vooral focus op de baten, dus op de voordelen die worden behaald bij datagedreven werken. Daar stem ik de strategie op af. En dan werk je samen, op een prettige, positieve manier, naar de voordelen toe.’

Geïnteresseerd in de opleiding Chief Data Offer? Bekijk de opleiding op onze website of download hieronder de brochure voor details over het programma.

Download de brochure

Share

Outvie logo