De moderne consument wil een persoonlijke hypotheekjourney

Maarten de Jonge, Strategisch Marketing Manager, Tjip

Maarten de Jonge, Strategisch Marketing Manager, Tjip

Maar hoe realiseer je dat?

De titel weerspiegelt één van de vele vragen die beantwoord worden op het bekendste Hypotheken Event in de markt dat op 20 en 21 juni aanstaande gehouden wordt in Van der Valk Exclusief in Utrecht.

 

‘Consumenten willen snelheid, flexibiliteit en deels zelf de regie voeren. En ook in de hypothekenwereld, het werkvlak van intermediairs en andere aanbieders wordt steeds duidelijker dat de consument met regelmaat een ander verwachtingspatroon heeft dat niet meer overeenkomt met het huidige aanbod.’ Aan het woord is Maarten de Jonge, strategisch marketing manager bij TJIP, een bedrijf dat smart journeys voor financieel dienstverleners creëert. ‘Kijk maar eens naar de manier waarop de consument bediend wordt in de e-commerce sector. Dan zie je al snel dat de hypotheekbranche nog vrij traditioneel ingericht is.’

 

‘De consument van nu wil gedurende zijn customer journey op persoonlijke wijze relevante overzichten én inzichten ontvangen. En men verwacht ook dat dit advies, of deze begeleiding zo je wilt, flexibel ingestoken wordt. Sowieso, zo blijkt uit onderzoek, verwacht meer dan de helft van de mensen een beter inzicht in allerlei financiële zaken die spelen bij de aankoop van hun woning’, aldus Maarten.

 

De consument wil persoonlijk karakter mét snelheid

Collega Frank Rommers, zich binnen TJIP bezighoudend met business development, vult aan: ‘En daarnaast zien we ook dat de consument verlangt dat de financiële dienstverlener van nu zich meer bezighoudt met het totaalplaatje. Dus een bredere advisering, bijvoorbeeld rondom arbeidsongeschiktheid, overlijden, schade- en levensverzekeringen. Daar horen vragen bij als: Wat gebeurt er als mijn partner komt te overlijden? Of, hoeveel inkomen blijft er over als ik arbeidsongeschikt raak?’ Maar ook thema’s als het verduurzamen van je woning en het betaalbaar houden van stijgende energielasten horen daarbij. Het gaat uiteindelijk veel meer over de woonwens an sich.’

 

Maarten: ‘Innovatie is dus noodzakelijk en dan ingezet op efficiënte wijze mét behoud van flexibiliteit. Zo zien we dat het in de hypothekensector vaak draait om de hypotheek, maar dat het nog meer gericht kan worden op de persoonlijke situatie van de klant. Ook berekeningen dienen idealiter niet alleen vanuit de benodigde data gemaakt te worden, maar ook vanuit zoveel mogelijk relevante data die beschikbaar is.

 

Daarnaast beluisteren we in de markt dat mensen, en dan al helemaal de jongvolwassenen, eenvoudigweg verwachten dat ze steeds meer stappen in het proces zelf kunnen ondernemen. Men wil op één of meerdere momenten gedurende het aankoopproces, precies die deskundige kunnen benaderen die op dat moment bij de behoefte past. Dat kan een makelaar zijn, een financieel adviseur, een acceptant of een notaris. Daarom vinden we dat je veel meer moet insteken op hybride samenwerkingsvormingen zodat de consument écht op maatwerkniveau ondersteund wordt tijdens zijn hypotheekjourney.’

 

Het programma van het Hypotheken Event 2022 wordt vakkundig samengesteld in samenwerking met experts uit onze adviesraad. Tickets zijn hier verkrijgbaar.

Hypotheekjourney

Frank vervolgt: ‘In de keten zoals die nu al jaren is ingericht, gebeurt dat nog veel te statisch terwijl het juist een heel dynamisch proces is. De keten van nu hoeft niet meer de keten van de toekomst te zijn. Vanuit TJIP willen we dat consumenten en professionals met meer vertrouwen financiële keuzes kunnen maken. Tijdens zijn klantreis kan de consument, oud of jong, gebruikmaken van het aanwezige advies. Dit advies kan dan afhankelijk van de behoefte worden ingevuld. En dan bij voorkeur vanuit één centrale plek van waaruit je dossier beheerd wordt en waar de betrokken partijen direct in samenwerken.’  

 

Break out sessie van TJIP

‘Tijdens onze break out sessie geeft TJIP haar visie op de wijze waarop je als financieel dienstverlener met behulp van digitalisering kan omgaan met deze veranderende verwachtingen over dienstverlening., zegt Maarten. ‘Want wij geloven dat dit naadloze geheel, waarbij je tussen de verschillende fasen heen en weer kunt laveren, helpt om zowel de consument als de betrokken professional betere keuzes te laten maken. Innovatie is daarbij belangrijk, vandaar ook dat we daar bewust op inzetten met ons TJIP Smart Platform dat als modulair platform slim gebruikmaakt van data en onze expertise om eindgebruikers met relevante en betrouwbare informatie te begeleiden bij het kiezen, afsluiten en aanpassen van financiële producten.’

 

Veel expertise en mooie dialogen

‘Vanuit TJIP nemen we deel aan dit event, onder meer omdat je in slechts twee dagen tijd veel expertise opdoet. Het merendeel van de mensen die zich op dit soort thema’s richt in de sector, is bij dit netwerkevent aanwezig. En al die verhalen bij elkaar maakt het machtig interessant om bij te zijn’, aldus Maarten. Frank: ‘Uiteindelijk is innovatie niet iets dat je even in je eentje op kunt pakken. Het gaat om de dialoog en om elkaar versterken. Ik hoop dat we, als vervolg op dit event, samen met een aantal andere partijen de handschoen verder op kunnen pakken. Over en weer je visie delen en dan samen aan de slag om die klantreis nog beter te maken. Dat vind ik een práchtig streven.’

Het Hypotheken Event is dé (netwerk)plek om kennis op te doen om een toekomstgerichte visie te ontwikkelen voor je functie binnen de hypotheekbranche. Het programma van het event wordt vakkundig samengesteld in samenwerking met experts uit onze adviesraad. Bent u erbij?

Download hieronder het complete programma of schrijf u direct in voor het Hypotheken Event 2022.

Download de brochure

Share