Outvie zomeractie: Kies uit een Winkelcheque of een Bol.com cadeaubon t.w.v. €50,-* Bekijk de actie.

Dé 5 CO-woorden die jouw rol als CDO versterken

Foto van Jo Coutuer, founder, Data Merit en voormalig Retail Bank CDO en Executive Committe Member

Jo Coutuer, founder, Data Merit en voormalig Retail Bank CDO en Executive Committe Member

Jo Coutuer, founder Data Merit en voormalig Retail Bank CDO en Executive Committe Member, én een van de sprekers op de Dag van de Chief Data Officer (CDO), ziet de rol van de CDO snel veranderen. Tijdens zijn presentatie deelt Jo lessen en inzichten die hij zélf als CDO in de praktijk heeft opgedaan. In dit artikel ligt schetst hij alvast zijn verhaal aan de hand van vijf ‘CO-woorden’. Het zijn woorden die het werk van een CDO definiëren én een koers voor de toekomst aangeven: coalition, co-creation, contribution, competencies en convergence

“Terugkijkend naar 2016 was het grootste succes in mijn functie de steun vanuit de board en het leiderschap,” zegt Jo Coutuer. “Maar wat ik geleerd heb, is dat het niet genoeg is om enkel hiërarchische steun te hebben. Het echte verschil maak je door een coalitie op te bouwen met collega’s en partners binnen de organisatie. In plaats van in een vaste lijn te rapporteren, ligt de kracht juist in de gezamenlijke ondersteuning en samenwerking.”

De veranderende rol van de CDO

Volgens Jo is het niet voldoende voor een CDO om zich enkel te richten op controle en compliance, de onderwerpen waarmee de rol vaak begon. “Compliance en privacy zijn belangrijk, maar in de huidige digitale omgeving moet de focus liggen op bijdrage. Iedere afdeling heeft een rol bij het succes van datagedreven beslissingen.” Het woord contribution staat voor hem dan ook centraal in de moderne datafunctie.

Een ander belangrijk aspect dat hij bespreekt op 3 december aanstaande, is co-creatie. “Het tijdperk van losse afdelingen die verzoeken naar de IT-afdeling sturen, ligt achter ons,” stelt Jo. Hij benadrukt dat de CDO de drijvende kracht moet zijn achter samenwerking binnen de organisatie en moet zorgen dat er een gedeeld eigenaarschap ontstaat rondom data-initiatieven. Dit maakt co-creatie een van de pijlers voor het succes van datagedreven projecten.

Nieuwe uitdagingen en kansen

Competenties zijn een ander sleutelwoord in zijn verhaal. “Toen ik begon in 2016, moest veel nog worden uitgevonden op het gebied van data governance en management. Vandaag zijn de competenties en de ervaring aanwezig; nu gaat het erom om de vaardigheden en methoden consistent toe te passen,” aldus Jo. De CDO van nu heeft niet alleen de verantwoordelijkheid om data te beheren, maar ook om de juiste kennis en kunde te borgen binnen de organisatie.

 

De opkomst van AI en andere technologische ontwikkelingen vraagt ook om een verschuiving. Onder het thema convergence benadrukt Jo het belang van een geïntegreerde aanpak, waarin AI en data hand in hand gaan. “AI biedt een enorme kans voor CDO’s om hun relevantie te vergroten. Maar om dat succesvol te doen, moeten we zorgen voor kwalitatieve data en een duidelijke strategie waarin data en AI samenkomen,” legt Jo uit.

Een professionele plicht

Jo benadrukt het belang van bijeenkomsten zoals de Dag van de CDO voor leiders in data: “Elke organisatie heeft zijn eigen ‘waarheid’, een manier van denken en werken die intern ontstaat. Het gevaar is dat je in die bubbel blijft. Deze conferentie biedt de kans om uit die bubbel te stappen en jezelf uit te dagen met inzichten en ervaringen van anderen.” Voor hem zou de dag geslaagd zijn als deelnemers naar huis gaan met een kritische blik op hun eigen aanpak.

 

Wil je je databeleid naar een hoger niveau tillen? Ontdek de nieuwste inzichten, wissel ervaringen uit en verbind met andere dataleiders op de Dag van de Chief Data Officer. 

En wil je meer leren over hoe je de regie op data kunt nemen en je organisatie naar een hoger niveau kunt tillen? Meld u aan voor de Dag van de Chief Data Officer op 3 december aanstaande en ontdek hoe je data kunt inzetten als strategisch wapen.

Download de brochure

Share

Outvie logo