Home Chief Data Officer – Essentieel Stakeholdermanagement
Chief Data Officer – Essentieel Stakeholdermanagement
Maarten Kramer, Chief Data Officer | a.s.r.
Stakeholdermanagement en daarmee het verkrijgen van draagvlak binnen managementteams en afdelingen is belangrijker dan ooit als je kijkt naar het vak van Chief Data Officer. Hierbij, en bij veel meer, wordt stilgestaan bij de 8-daagse leergang CDO.
Maarten Kramer, docent leergang CDO én Chief Data Officer bij a.s.r. zegt er het volgende over: ‘Wanneer je als CDO binnen een organisatie iets wilt realiseren, dan heb je altijd te maken met stakeholders in het bedrijf die op posities zitten die bepalend zijn voor het succes van jouw resultaat. Belangrijk daarbij is om te beseffen dat elke stakeholder een eigen, unieke aanpak nodig heeft. Want iedereen heeft zijn eigen voorkeuren en invalshoeken én je hebt als CDO te maken met verschillende volwassenheidsniveaus vanuit de stakeholder die zich in meer of mindere mate bezighoudt met data.
In de ideale situatie lukt het je als CDO’er om stakeholders aan ándere stakeholders te laten vertellen over de behaalde successen. Daarmee voorkom je het bekende wc-eend-effect, waarin jij als Chief Data Officer, soms wat eenzaam, blijft roepen hoe belangrijk het managen van je data is. Dat is één van de aspecten waar we stil bij staan in de leergang Chief Data Officer.
De relatie van de CDO is enorm belangrijk
Maarten vervolgt: ‘Zo zijn we binnen a.s.r. op dit moment bezig met de implementatie van een data administratie. Dat is een centrale tool waarin we vastleggen waar we welke data hebben staan. We zijn heel bewust begonnen om met één bedrijfsonderdeel een proef te doen op dit vlak. Belangrijk om op te merken: dit team stapte zelf naar voren en had er ook echt zin in. Dat helpt natuurlijk mee.
Tegelijkertijd zijn we met dit bedrijfsonderdeel in gesprek gegaan om te ontdekken waar zij mee worstelen, zodat meedoen aan dit project ook echt een positieve uitkomst voor ze heeft met resultaten waar ze in het dagelijks werk hun voordeel mee kunnen doen. Toen dat voldoende stond hebben we deze afdeling gevraagd de resultaten te presenteren aan de rest. We zien dat het verhaal dat ze vertellen aanslaat, en dat heeft onder meer te maken met de enthousiaste manier waarop ze dat doen. En ook met het feit dat het niet de Chief Data Officer is die voor deze groep staat, maar juist de eigen collega die soortgelijk werk uitvoert.’
Als Chief Data Officer drink je héél veel kopjes koffie
‘Ik zeg weleens gekscherend dat je als Chief Data Officer veel kopjes koffie moet drinken, want om je werk goed te kunnen doen is het werken aan een band waarin veel vertrouwen is erg belangrijk. Tijdens de leergang CDO licht ik dit belangrijke onderdeel van het werk van een succesvolle Chief Data Officer verder toe. Want het vraagt om nogal wat empathische en communicatieve vaardigheden om dit op een goede manier aan te pakken.
Belangrijk daarbij is ook om te benoemen dat je dit project rondom data samen aangaat, en dat het echt niet vanaf dag één perfect hoeft te zijn. Want in de praktijk merk ik nog wel eens dat die hang naar perfectie een blokkade oplevert om daadwerkelijk van start te gaan. Terwijl beginnen en daarbij fouten maken een betere optie is dan maar helemaal niets doen. Uiteindelijk ben je als Chief Data Officer vooral de aanjager en facilitator die ervoor zorgt dat er aandacht voor dit belangrijke onderwerp komt.’
Outvie biedt breed spectrum
Maarten: ‘Het mooie van specifiek deze leergang vind ik dat er een breed spectrum wordt aangeboden waarin niet alleen het theoretisch kader gevolgd wordt. Er wordt juist veel stilgestaan bij de praktische toepassing en het aangaan van het gesprek hierover, zowel intern als extern. Tijdens deze dagen zien we veel herkenbaarheid onderling terug. Bijvoorbeeld in de worsteling waarop men zijn of haar rol het beste uit kan voeren. De praktijkcasussen en andere ervaringen die de cursisten met elkaar bespreken zijn hartstikke leerzaam en bovendien bouw je op deze manier aan een breder CDO netwerk. Erg handig als je, na afronden van de opleiding, nog eens met iemand wil sparren.’
De grootste worsteling van de Chief Data Officer
‘De Chief Data Officer worstelt in de praktijk meestal nog met de nieuwheid van zijn vak. Het is voor collega’s vaak nog niet helemaal duidelijk waar de CDO ‘van is’. Zoals wel duidelijk is dat de software binnen een organisatie ‘van IT’ is en personeelssituaties ‘van HR’ is dat voor het vak van CDO nog niet helemaal geland. Bovendien is vooraf niet altijd precies te zien wat het resultaat is van de inspanningen van de CDO, want deze zet vooral zaken in beweging en dat geeft niet direct een concreet en meetbaar resultaat. Denk alleen al aan de ontwikkelingen die AI met zich meebrengt. Dat gaat veel werk opleveren voor de CDO. Uiteindelijk is het belangrijk om te beseffen dat je als Chief Data Officer over alle data gáát, maar niet van alle data bent. Je bent niet de eigenaar maar regisseert vooral. Dit betekent dat je ervoor zorgt dat data goed worden bewaard, beheerd en dat de inhoud van de data goed verzorgd is zodat de kwaliteit goed is en de data juist worden toegepast.’
De kernboodschap van de leergang
‘Wat ik hoop is dat men goed onthoudt, na het volgen van de leergang, dat het niet alleen een inhoudelijk vak is, maar dat je veel bezig bent met relatiemanagement. Er zou, zoals gezegd, als je dit vak goed uit wilt oefenen, een groot deel van je tijd moeten zitten in het drinken van kopjes koffie met veel verschillende mensen. Want als zij jou leren kennen en jij kent hen, dan is er meer begrip over en weer en krijg je zaken nu eenmaal gemakkelijker voor elkaar. Verder hoop ik dat er veel interactie in de groep ontstaat en dat er volop gesproken wordt over wat er wel en wat juist niet werkt. Deze leergang raakt werkelijk álle aspecten van het vakgebied en dat vind ik er heel waardevol aan’, besluit Maarten.
Maak jij van jouw organisatie een data gedreven organisatie?
Ook aan de slag met een krachtpatser-opleiding binnen je vakgebied? Geef je op voor de CDO-training die je helpt om je organisatie te transformeren tot een data gedreven organisatie. Ben jij er klaar voor om van data een strategische asset te maken vanuit jouw rol als proactieve CDO?
Dag van de Chief Data Officer (CDO)
Dag van de Chief Data Officer (CDO). Het nationale kennis- en netwerkevent voor de...
Chief Data Officer
De opleiding voor de business partner die de organisatie inspireert om datagedreven te gaan...
Download de brochure
Share