Outvie winteractie: Kies uit Diner Cadeau bon of een VVV-cadeaukaart t.w.v. €50,-* Bekijk de actie.

CDO: met de juiste aanpak wordt de datastrategie een invuloefening

Stephanie Martin – Le Sage, Data Governance consultant | Valcon

Stephanie Martin – Le Sage, Data Governance consultant | Valcon

‘Op de dag van de CDO op 1 december aanstaande wil ik, vanuit mijn rol als spreker, een concreter beeld geven aan de aanwezige CDO’s over de hulpmiddelen die er voor ze zijn. En ik sta stil bij welke richting we op gaan en welke trends er spelen.’ Dat zegt Stephanie Martin – Le Sage, Data Governance consultant bij consultancy organisatie Valcon én een van de sprekers tijdens de Dag van de Chief Data Officer op 1 december aanstaande.

 

Valcon helpt toonaangevende bedrijven bij het verbeteren van hun operationele performance. Hun opdrachtgevers vind je in de infrastructuur, telecom, banken en verzekeringen; in de retail & industrie en bij energiebedrijven.

 

Stephanie: ‘Er komt immers veel op deze data professionals af. Denk alleen al aan de AI-act, de AI-regulering vanuit de EU. Ik hoop dat we met ons data maturity assessment een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan kennisontwikkeling en doorpakken, ook op pragmatisch niveau.’

 

Ook deelnemen aan dé dag van de CDO? Tijdens deze eerste editie van het jaarlijkse platform Dag van de Chief Data Officer gaat u in gesprek met experts en voorlopers uit private, publieke en gereguleerde sector. U krijgt kennis en concrete handvatten om uw organisatie naar een hoger niveau van data volwassenheid en datagedreven werken te tillen. 

 

Holistische aanpak cruciaal

Stephanie vervolgt: ‘Uiteindelijk is een holistische aanpak cruciaal, want alleen dan is het mogelijk om een succesvolle transformatie naar een datagedreven organisatie te bewerkstelligen. In wezen is data governance niets anders dan een business capability en daar wil je de héle organisatie bij betrekken. Een van de belangrijkste elementen, wanneer je wilt meten hoe volwassen een organisatie op dit vlak inmiddels is, is meten in hoeverre bepaalde elementen binnen de complete organisatie op dit moment al gedragen worden. En dus nadrukkelijk niet alleen binnen de eigen afdeling. Om die meting goed te kunnen doen wil je verschillende doorsnedes van de organisatie maken: van hiërarchisch tot per onderwerp en per businesstak.’

 

EU-wetgeving, de impact van de AI Act, Data excellence, wetgeving en regulering en CDO office: het komt allemaal voorbij op de dag van de CDO op 1 december aanstaande in Utrecht.

 

Gap analyse als basis voor roadmap en strategie

‘Kortom, je wilt data governance tot een onderdeel van de strategische bedrijfsvoering maken. Dat begint met meten en daarna ga je verder met iedereen meenemen in dit onderwerp. Vervolgens kun je, met de gemeten resultaten bij de hand, het gesprek aangaan om gezamenlijk te bepalen waar je dan naartoe wilt. Aan de hand van je gap analyse stel je vast hoe je een en ander dan in gaat vullen. Deze gap analyse is de basis voor je roadmap en je strategie’, aldus Stephanie. ‘Wanneer je bovenstaand toepast dan wordt het bepalen van je datastrategie feitelijk een invuloefening.’

 

De dag van de CDO is er speciaal voor Chief Data Officers, Chief Information Officers, Innovatie managers en Strategisch adviseurs.

 

‘Het is overigens wetenschappelijk bewezen dat er twee bepalende succesfactoren zijn binnen een data governance programma. De eerste succesfactor gaat over de executive sponsor, want je hebt iemand nodig, meestal is dat de CDO, die op C-level bevoegd is om beslissingen te nemen. En de tweede succesfactor? Die gaat vooral over de datacultuur.  Er moet een cultuur zijn die als ‘voedzame bodem’ dient voor data-initiatieven. Is die cultuur er niet, dan gaat dit een obstakel zijn in verdere groei’, vervolgt Stephanie. ‘Verder is het van belang om geen tijd en middelen meer te verspillen aan initiatieven die niet aansluiten bij het volwassenheidsniveau van de organisatie. Investeringen moeten doelgericht zijn en afgestemd op de specifieke behoeften. Want ook CDO’s kunnen heel pragmatisch aan de slag om business value te creëren. Dat is misschien wel de grootste uitdaging: dat zij niet in het abstracte en theoretische deel blijven hangen. Dát, en veel zaken meer, bespreken we tijdens onze interactieve sessie op 1 december aanstaande’, besluit Stephanie.  

Ook in één dag de ins & outs over de rol van de Chief Data Officer leren? Schrijf je in voor de Dag van de CDO in Utrecht.

Download de brochure

Share

Outvie logo