Outvie zomeractie: Kies uit een Winkelcheque of een Bol.com cadeaubon t.w.v. €50,-* Bekijk de actie.

Beleggers beschermen tegen greenwashing met real-time ESG-data

Foto van  Tanya Seajay

Tanya Seajay

CEO & Founder, Orenda, a SIX company

Ons platform stelt beleggers in staat om beter geïnformeerde beslissingen te nemen voor ESG-investeringen

Tanya Seajay heeft een presentatie gegeven over ESG Performance Data en greenwashing tijdens het Sustainable Finance & Climate Risk Event op 16 & 17 september 2021.

 

Orenda Software Solutions verzamelt data van Twitter om op basis van AI en NLP (Natural Language Processing) in real-time de ESG-prestaties van bedrijven in kaart te brengen. Het platform signaleert tijdig valse duurzaamheidsclaims, zegt ceo Tanya Seajay in gesprek met Outvie.

 

Duurzaam beleggen is populair, maar sommige bedrijven doen zich duurzamer voor dan ze werkelijk zijn. Voor traditionele ESG-dataleveranciers is het lastig gebleken om greenwashing te vermijden. ‘Leveranciers van ESG-ratings nemen meestal slechts een keer per jaar bedrijven onder de loep op basis van openbare financiële informatie van de betreffende onderneming, zoals jaarverslagen’, zegt Seajay.

 

‘Wij zijn niet zo goedgelovig en vertrouwen ook op de mening van de gemeenschap. Ons softwareplatform haalt met behulp van kunstmatige intelligentie relevante informatie van Twitter en analyseert deze. Dat levert een veel beter beeld op van de daadwerkelijke prestaties van bedrijven op het gebied van milieu, maatschappij en governance.’

 

Het systeem genereert real-time ESG-scores, zodat beleggers altijd een actueel inzicht hebben in de duurzaamheidsrisico’s in de portefeuille. Als een onderneming goed presteert, stijgt de ESG-score. En vice versa bij slechte prestaties daalt de score. ‘Op deze wijze zijn wij ook uitstekend in staat om greenwashing en woke washing te identificeren.’

 

Bij woke washing gaat het bijvoorbeeld om bedrijven die pretenderen een voorstander te zijn van lhbtq-rechten, maar hier in feite alleen van willen profiteren. ‘Mensen praten hierover op sociale media en veroordelen die bedrijven. Vandaar dat onze software heel gemakkelijk woke washing in een relatief vroeg stadium kan ontdekken’, aldus Seajay.

 

Moderne slavernij

Als voorbeeld wijst ze op de misstanden bij Boohoo. De Britse online modewinkel kwam in 2020 in opspraak door uitbuiting van zijn medewerkers in een van de textielfabrieken in Leicester. Mensen zouden ver onder het minimumloon en onder erbarmelijke omstandigheden moeten werken. De Amerikaanse overheid onderzoekt of er sprake is van moderne slavernij in de fabrieken van Boohoo. Verschillende webwinkels, waaronder Asos en Zalando, hebben het merk in de ban gedaan.

 

Seajay: ‘Traditionele ESG-dataleveranciers hebben de misstanden compleet over het hoofd gezien. MSCI gaf Boohoo in juni nog een AA ESG oordeel. Deze partijen kijken niet naar informatie op twitter en andere sociale media. De problemen in de fabrieken waren echter al veel eerder een discussieonderwerp op Twitter, zodat onze ESG-ratings al in mei verslechterden. De aandelenkoers van Boohoo ging daarna dankzij het positieve oordeel van MSCI even omhoog, maar belandde vervolgens in een duikvlucht nadat klanten opriepen tot een boycot van het merk.‘

 

Zij ziet dezelfde tendens in de olie- en gassector, waar traditionele ESG-leveranciers eveneens achter de feiten aanlopen. ‘Op sociale media komt al langer het beeld naar voren dat bedrijven als Shell en ExxonMobil de opwarming van de aarde niet serieus nemen. Vanuit aandeelhouders komt er steeds meer druk om de transitie van fossiele brandstoffen naar duurzame energie te versnellen. Ook is er rechtelijke dwang om de CO2-uitstoot te reduceren, zo bleek uit het vonnis in de klimaatzaak tegen Shell. Onze platform helpt om deze risico’s tijdig te signaleren.’

 

Greenwashing wijdverspreid

Seajay richtte Orenda Software Solutions in 2015 op in Nova Scotia, Canada. Begin dit jaar nam SIX een meerderheidsbelang in Orenda. Inmiddels volgt het platform 10.000 ondernemingen wereldwijd, waaronder zowel beursgenoteerde als private bedrijven. De software genereert 3,5 miljoen datapunten per dag. Klanten kunnen de data via een API in hun modellen integreren of dagelijks downloaden.

 

Volgens Seajay is de data zeer betrouwbaar. ‘Natuurlijk zijn er personen die online bewust een bedrijf in een kwaad daglicht willen stellen, maar daar zullen altijd weer reacties op komen van mensen die dit tegenspreken. Uiteindelijk geeft de gemeenschap een compleet, accuraat beeld dat in elk geval een stuk betrouwbaarder is dan de informatie van de bedrijven zelf.’

 

Zo wijst ze op een onderzoek eerder dit jaar van de Europese Commissie, waaruit bleek dat de helft van de Europese bedrijven aan greenwashing doet. Uit screening van websites kwam naar voren dat 42% van de duurzame claims overdreven, onjuist of bedrieglijk was. ‘Greenwashing neemt toe en is niet geconcentreerd in bepaalde sectoren, maar komt over de volle breedte van de economie voor. We doen ons nu eenmaal graag beter voor dat we in werkelijkheid zijn’, zegt Seajay.

Download the brochure

Share

Outvie logo