Outvie zomeractie: Kies uit een Winkelcheque of een Bol.com cadeaubon t.w.v. €50,-* Bekijk de actie.

Hypotheekadvies: Innovatie en doorontwikkeling dáár draait het om

Foto van Mark de Rijke, CEO | Ingage

Mark de Rijke, CEO | Ingage

Nog éven en dan vindt op 7 & 8 februari hét jaarlijkse kennis- en netwerkevent voor de beslissers in de hypotheekmarkt plaats. Ook dit jaar zal Mark de Rijke, CEO van Ingage (bekend van onder andere Merius Hypotheken, Impact Hypotheken, Ingage Servicing, De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek en Hypokeur), zijn opwachting maken. In dit artikel geeft hij alvast een kijkje in de keuken van Ingage en deelt hij zijn visie op de huidige marktomstandigheden. ‘Het is heel logisch om adviseurs proactief te wijzen op commerciële kansen bij hun klanten.’

 

Ingage, één jaar later

Ten tijde van de vorige editie van Hypotheken Event had Ingage net een rebranding achter de rug. In het interview dat Mark toen gaf, vertelde hij uitgebreid over de plannen van deze financieel dienstverlener en haar labels. Hoe staat het er nu voor? ‘We merken dat steeds meer partijen die actief zijn of worden op de Nederlandse hypothekenmarkt, ons weten te vinden. Onze kracht is ook dat we zo veel mogelijk verschillende partijen in de hypotheekmarkt kunnen bedienen, door ze te helpen om uitdagingen in deze markt om te zetten in ideeën en realiteit.’

 

‘Het afgelopen jaar zijn we met ons hypotheeklabel Merius Hypotheken druk bezig geweest met het uitbouwen van ons distributienetwerk en het verbeteren van productvoorwaarden. En we hebben veel tijd en energie gestoken in een aantal innovaties in de hypothekenmarkt, die we de komende tijd implementeren’, gaat Mark verder. ‘Zo lanceren we in februari een eigen buy-to-let-hypotheek voor professionele vastgoedinvesteerders. Met dit product kunnen we een zeer concurrerende speler worden in de professionele buy-to-let-markt.’

 

Het eerste gerobotiseerde hypotheekadvies

‘En voor onze franchiselabels De Hypotheekshop en Huis & Hypotheek hebben we het eerste, volledig gerobotiseerde hypotheekadvies in de markt ontwikkeld. Momenteel draaien we een proef met een aantal franchisenemers, waarmee we ons richten op koopstarters. Natuurlijk ben ik daar enorm trots op! Ik kan er ook eindeloos over vertellen, maar tijdens het aanstaande Hypotheken Event zal mijn collega Marisa Lodewijks, Directeur Ingage Franchise, iedereen er uitgebreid in meenemen.’

 

Innovatie en doorontwikkeling

‘Daarnaast breiden we ook onze bestaande dienstverlening van Ingage Servicing uit. Door de toevoeging van het nieuwe label voor professionele vastgoedinvesteerders kunnen we nu niet alleen hypotheken voor de residentiële woningmarkt, maar ook voor de buy-to-let-markt servicen. Zo kunnen we ook bestaande of nieuwe hypotheekportefeuilles van externe partners perfect beheren op een moderne en flexibele manier. Kortom, we blijven ons ontwikkelen.’

 

Er zijn nog tickets voor het Hypotheken Event verkrijgbaar. Bekijk hier alle relevante informatie.

 

Proactief wijzen op commerciële mogelijkheden

Om de uitdagingen in de huidige hypothekenmarkt – teruglopende hypotheekaanvragen, oplopende energiekosten voor klanten en de noodzaak om te verduurzamen – het hoofd te bieden, investeert Ingage veel in data. ‘We zetten er actief op in om, op basis van de bij ons beschikbare data, adviseurs en consumenten te helpen hun klantportefeuille, hypotheken en/of andere financiële zaken beter te kunnen beheren.

 

Wij vinden het heel logisch dat je als geldverstrekker je leningnemers en hun adviseurs proactief wijst op mogelijkheden. Voor de een kan dat een besparing zijn, voor de ander een commerciële kans. We hebben immers inzicht in de aflosstand van een hypotheek, het inkomen van klanten, de geïndexeerde waarde van hun woning, het bijbehorende energielabel en meer. Zo kunnen we leningnemers en hun adviseurs er bijvoorbeeld op attenderen dat er ruimte is in de hypotheek om verduurzaming te realiseren.’

 

‘Deze signalen kunnen onze klanten direct van onze labels Merius Hypotheken of Impact Hypotheken krijgen, maar we zullen deze ook naar hun adviseur sturen, zodat zij er zelf naar kunnen handelen. We zullen iedere klant in elk geval altijd actief doorverwijzen naar de adviseur’, legt Mark verder uit. ‘Dit soort dienstverlening zien we als een mooie kans om toegevoegde waarde te leveren en onze merken te verstevigen. Wij willen een echte business partner voor al onze klanten – consumenten én adviseurs – zijn gedurende de gehele looptijd van de hypotheek. Dus voor en ná passeren.’

 

Verduurzaam de klantrelatie en neem je verantwoordelijkheid

‘In deze uitdagende markt is het heel logisch dat je je dienstverlening uitbreidt en nieuwe diensten aanbiedt. Want zo bouw je een duurzame vertrouwensrelatie met je klanten op – en die werkt twee kanten op. Om die initiatieven goed vorm te geven, breiden we onze customer journeys – zoals dat zo mooi heet – uit en geven we die opnieuw vorm; daar zijn we gelukkig al behoorlijk ver mee. Wij geloven dat je met deze aanpak de relatie met je klant en adviseur verduurzaamt en dat je tegelijkertijd de verantwoordelijkheid neemt die bij je rol als hypothecair financier hoort.’

 

Samenwerking versnellen

Mark vindt niet alleen samenwerken met business partners, zoals adviseurs, logisch, maar ook samenwerking in de branche. ‘Dat zou, wat mij betreft, nog versneld mogen worden, zeker op het gebied van verduurzaming. Die traagheid heeft overigens niet direct met onwil te maken, maar vooral met het gebrek aan menskracht, materialen en de hoge prijzen.’

 

Gestegen energieprijzen: de gevolgen

Data over de energieprestaties van huizen kunnen daarom ook helpen bij de huidige problemen met de energieprijzen. ‘Want die vragen uiteraard ook onze aandacht. We merken bij onze hypotheek-labels nog niet dat de achterstanden toenemen. Wel zien we dat woningen met een goed energielabel meer in trek zijn. Jarendertigwoningen zijn juist wat minder populair geworden door de hogere energielasten. De verschillen met woningen die zijn voorzien van een energielabel A of B of zelfs van het predicaat ‘Nul op de Meter’ worden steeds groter. Je kunt zien dat consumenten bewust bezig zijn met energielabels. Veel meer dan, laten we zeggen, 1,5 jaar geleden’, vervolgt Mark.

 

Arbeidsmarktscan: voor gelijke kansen in hypotheekverstrekking

Nieuwe initiatieven ontplooien, verduurzamen en data delen: Ingage heeft een duidelijke toekomstvisie. In welke successen uit het verleden ziet hij nog meer toekomst? ‘Vele, maar we zien dat de Arbeidsmarktscan, een tool die we samen met een aantal geldverstrekkers hebben ontwikkeld, steeds groter wordt. Sommige geldverstrekkers beoordelen inmiddels ook klanten met een jaarcontract via deze methode.’

 

‘We zouden het een prima plan vinden om de Arbeidsmarktscan de standaard te maken voor het vaststellen van inkomen in relatie tot het te nemen financiële risico. Ten eerste omdat een consument zo inzicht krijgt in hoe ‘courant’ hij – of zij – is op de arbeidsmarkt. Als hij onverhoopt zijn baan verliest, weet hij wat er dan kan gebeuren en welke invloed je daar zelf op hebt. Bovendien is het niet alleen voor geldverstrekkers, maar ook voor mensen zelf belangrijk om de continuïteit van hun inkomen te beoordelen en zo tot een adequate risico-inschatting te komen. Tot slot kan de Arbeidsmarktscan ook voor de geldverstrekker nét de onderbouwing van dat beetje extra leencapaciteit betekenen. De uitkomsten van deze tool geven immers een goed beeld van het arbeidsmarktkansen en daarmee op het inkomensperspectief en continuïteit van de consument.’

 

Event geslaagd als…

‘Als we op het event een goed beeld kunnen schetsen van waar we vorig jaar stonden, waar we nu staan en wat Ingage uniek maakt; de samenstelling van onze organisatie en de kansen die we daarmee invullen op de hypotheekmarkt, zowel vanuit eigen initiatieven als vanuit wensen van andere partijen. Als dat beeld blijft hangen, ben ik een gelukkig mens. En natuurlijk wil ik graag inspiratie opdoen. Ik sta open voor de verhalen van de andere partijen en ga ongetwijfeld met veel energie huiswaarts’, besluit Mark.

Download de brochure

Share

Outvie logo