Outvie winteractie: Kies uit Diner Cadeau bon of een VVV-cadeaukaart t.w.v. €50,-* Bekijk de actie.

ESG effectief in de boardroom krijgen? Zó leer je dat!

Marjolein Baghuis, Catalyst for Positive Change

Marjolein Baghuis, Catalyst for Positive Change

‘Hoe je ESG in de boardroom krijgt? Daarin zijn een aantal zaken belangrijk.’ Dat zegt Marjolein Baghuis, Catalyst for Positive Change én één van de docenten van de 8-daagse opleiding tot Certified Chief Sustainability Officer, kortweg CCSO.

 

Weet jij goed genoeg wie er in de boardroom zitten?

Marjolein: ‘Zorg er ten eerste voor dat je weet wie er allemaal in de boardroom zitten. Verken binnen deze groep wie geïnteresseerd is in duurzaamheid. Probeer, uiteraard op een natuurlijke manier, verbinding met hen te maken. Want deze professionals zijn, als je het goed aanpakt én een beetje geluk hebt, je éérste ambassadeurs, ook in de bredere organisatie.’

 

Maak gebruik van externe krachten

‘Daarnaast kun je, als tweede optie, gebruikmaken van externe krachten. Zo komt er anno nu veel wetgeving op bedrijven af, bijvoorbeeld op het gebied van transparantie (CSRD) en verplichte zorgvuldigheid in de waardenketen (CSDDD). Er zijn ook klanten en financiers die vragen stellen. Wanneer jij dit alles, vanuit jouw rol als CSO, behapbaar en relevant kan maken voor de boardroom, dan bestendig je je rol.

 

Dit omdat je laat zien dat er vragen uit de markt komen die een commercieel belang hebben, aan wetgeving gebonden zijn én vanuit compliance-optiek belangrijk zijn. Kortom, om succesvol te zijn is het belangrijk om andere invalshoeken te vinden. Invalshoeken die verder gaan dan de morele overtuiging, en die qua boodschap dicht bij het businessmodel van de organisatie staan. Op die manier kun je, naast je interne focus, externe impulsen gebruiken om dit belangrijke onderwerp serieus (én blijvend!) op de agenda te krijgen.’

 

Mobiliseer interne krachten

‘Ten derde is het slim om interne krachten te mobiliseren, want er zijn intern óngetwijfeld al collega’s bezig met dit onderwerp. Zo kan de HR-afdeling zómaar een vraagbaak op dit vlak zijn, zonder dat jij dit al weet. Het kan om collega’s gaan die graag bij een organisatie willen werken die zich de toekomst van de aarde aantrekt en vanuit die hoedanigheid vragen stellen. Of het is die ene collega van de afdeling finance die zich zorgen maakt over de toekomst in combinatie met de financiële weerbaarheid van de organisatie omdat deze behoorlijk geraakt wordt door klimaatverandering of andere vormen van extrem weer. Denk bijvoorbeeld aan een verzekeraar. Wanneer je dit slim aanpakt dan wordt er vanuit meerdere collega’s vragen gesteld en komt het onderwerp vaker op de agenda. Ook hier geldt: alleen ga je misschien sneller, maar samen kom je verder.’

 

Bepaal de focus

Marjolein vervolgt: ‘Wanneer je bovenstaande drie stappen hebt toegepast, dan is het de vraag hoe je ESG krijgt verankerd op zowel bestuursniveau als op het operationele level. Om dat voor elkaar te krijgen wil je, als eerste stap, stil staan bij wat nu echt de állerbelangrijkste materiële onderwerpen zijn middels een materialiteitsanalyse. Het gaat dan om de impact die het bedrijf heeft op mens en milieu, maar ook de kansen en de risico’s die op het bedrijf af komen. Om ESG verankerd te krijgen in je organisatie, kies je dus voor de onderwerpen die er écht toe doen.’

 

Betrek het allerhoogste bestuursorgaan

‘Daarna betrek je het allerhoogste bestuursorgaan. De CSRD-wetgeving verplicht overigens ook dat de materialiteitsanalyse afgetekend wordt door het senior management. Aan dit onderwerp is in deze opleiding overigens een heel college gewijd, dat geeft het belang wel aan. Wanneer je dit vakgebied niet alleen vanuit compliance, maar ook vanuit strategisch belang benadert, dan krijg je meteen een heel ander gesprek in de boardroom.

 

Veranker ESG door voor elk materieel onderwerp een sponsor in de boardroom te koppelen. En richt – samen met die sponsor – voor elk onderwerp een projectteam in. Dat team gaat aan de slag en maakt het onderwerp concreet door helder aan te geven wat de ambitie is, hoe je meet of je vooruitgang boekt en wat de tactieken en strategieën zijn die je inzet. ’

 

Opleiding geslaagd als

‘Voor mij is deze opleiding geslaagd als de groep die in de zaal zit écht ervaart dat er stappen gezet kunnen worden om ESG in de governance van hun organisatie te verankeren. Daarnaast zitten er mensen met veel ervaring in de zaal, dus ik hoop ook dat zij mijn verhaal inkleuren met hun praktijkvoorbeelden zodat er verbinding ontstaat. Governance is een heel belangrijk instrument om een gezámenlijke verantwoordelijkheid van ESG te maken. En als ik daar, vanuit mijn docentschap, een klein beetje aan kan bijdragen, dan is deze opleiding voor mij dubbel en dwars geslaagd.’

Ook aan de slag met de beroepscertificering waarmee je impactvol opereert als de strategische businesspartner voor duurzaamheid? Bekijk dan hier alle relevante informatie over de opleiding.

Download de brochure

Share

Outvie logo