Outvie winteractie: Kies uit Diner Cadeau bon of een VVV-cadeaukaart t.w.v. €50,-* Bekijk de actie.

Duurzaamheid is géén vrijblijvende optie meer

Floor van Workum, CEO & oprichter Vista Hypotheken

Floor van Workum, CEO & oprichter Vista Hypotheken

‘Duurzaamheid is géén vrijblijvende optie meer in de hypotheekmarkt’, vertelt Floor van Workum, CEO & oprichter van Vista en dagvoorzitter op Het Hypotheken Event van Outvie.

 

‘Verbeteringen binnen de hypotheekmarkt op het gebied van duurzaamheid en gelijkheid zijn nu écht geen ver-van-ons-bed-show meer. Ik ben ervan overtuigd dat het thema verduurzaming de komende jaren nog belangrijker wordt. Alleen al dit jaar ontstaat er een nieuwe dynamiek en worden we langzamerhand verplicht om meer en meer te rapporteren over onze voortgang met terugbrengen van CO2-emissies. Logisch ook, kijkend naar onze doelstellingen die zijn afgesproken in het klimaatakkoord van Parijs. 

 

De doorvertaling daarvan vind je in het Nederlandse klimaatakkoord van de gebouwde omgeving.’ Aan het woord is Floor van Workum, CEO & oprichter van Vista en 13 jaar lang actief binnen de Rabobank in verschillende functies binnen het retail domein. Haar carrière kenmerkt zich door constant bezig te zijn met verandering en verbetering. Floor heeft een passie om bestaande dingen beter te maken of nieuwe zaken op te zetten. Ook is zij dagvoorzitter tijdens voor het Hypotheken Event dat plaatsvindt op 20 en 21 juni aanstaande in Utrecht.

 

Het einde van vrijblijvendheid rondom verduurzaming

‘De vrijblijvendheid van verduurzaming gaat ervan af, ook omdat wet- en regelgeving steeds meer van ons gaan vragen. Er is tot nu toe veel bottom-up gedaan, met als doel de verduurzaming te versnellen. Dat is een compliment waard. En tegelijkertijd moeten we constateren dat het nog niet genoeg is. We zullen nog veel meer moeten gaan doen dan we tot nu toe hebben gedaan. En de uitdaging zit hem er dan vooral in om meer snelheid te maken om de enorme slag voorwaarts te maken. Om die snelheid te bereiken zullen we met elkaar op moeten trekken, pas dan bereik je echt dat bekende vliegwieleffect’, aldus Floor. ’Er is al veel gedaan maar er moet nog veel meer gebeuren en de beste manier is samen.’

 

 

Duurzaamheid binnen de hypotheekmarkt

‘Over een jaar weten we ook veel meer over CO2-emissies en de uitstoot van de volledige gebouwde omgevingen. Ook zullen we dan allemaal een rapportage hebben over hoe we staan met onze huidige hypothekenportefeuille en zullen we plannen moeten maken over hoe we de doelen gaan halen. In 2050 moeten we immers Net Zero zijn. In gewoon Nederlands wil dit zeggen dat er per saldo geen CO2- uitstoot meer mag zijn. Dat lijkt nog ver weg, en dat is het ook, maar dat is de stip op de horizon.’

 

‘Geldverstrekkers hebben een verregaande zorgplicht om consumenten te helpen verduurzamen. Gaat de CO2-uitstoot van jouw hypotheekportefeuille niet snel genoeg naar beneden? Dan kun je daar in de toekomst op aangesproken worden door de toezichthouders. Ik hoop dat we dat als branche voor kunnen zijn, en zelf proactief plannen maken en realiseren. En een voorbeeldrol kunnen vervullen voor andere sectoren.’

Zin in rol als dagvoorzitter

‘Ik heb veel zin in mijn rol als dagvoorzitter, al moet ik wel een belangrijke man opvolgen, namelijk Michiel Meijer. Zijn fenomenale rap is inmiddels alom bekend’, lacht Floor. ‘Wat ik ook prettig vind is dat we, na een periode van zo’n twee jaar waarin corona belangrijke rol speelde in ieders leven, elkaar weer fysiek kunnen ontmoeten. Dat is tóch anders dan communiceren via een beeldscherm. Wat mij betreft staat, naast de inhoudelijke kennis die gedeeld wordt, de sociale omgang ook zeker centraal tijdens dit event.’

 

Vrouwen binnen de hypotheekmarkt

‘Daarnaast vind ik het mooi om als vrouw dagvoorzitter van een dergelijk event te zijn. Sowieso loopt de hypotheekmarkt best wel voorop kijkend naar diversiteit. In de afgelopen jaren zijn er veel benoemingen geweest van vrouwen. We zijn er nog niet en er mag nog best een schepje bovenop, maar het gaat echt de goede kant op. Zo hoop ik ook dat het publiek van het event divers is: jong, oud, vrouw, man, hoe meer mix hoe beter het is. Ook ben ik benieuwd of dat we nog steeds op naaldhakken en in kantoorkleding een dergelijk event bezoeken, of dat we iets meer van de wat meer relaxte thuiswerkkleding hebben vastgehouden. Het gaat om de inhoud, zeker niet alleen aan de buitenkant. Al verwacht ik dat er niemand in een joggingpak komt’, lacht Floor.

 

Inspiratie: dat gun ik iedereen

‘Mensen die aan het event hebben deelgenomen gun ik dat ze inspiratie hebben opgedaan. Er staan in basis drie thema’s centraal: duurzaamheid, digitalisering en innovatie. En je hoopt dat elke deelnemer naar buiten loopt met minstens één idee binnen een bepaald thema om concreet mee aan de slag te gaan. Dat mag heel praktisch zijn. En ten tweede hoop ik dat er gewoon weer contact wordt gelegd zoals dat vroeger ging, zodat we samen verder komen. Bijvoorbeeld door nieuwe samenwerkingsverbanden in gang te zetten en door elkaar te leren kennen voor zover dat nog niet het geval is.’

 

Bepalen hoe te voldoen aan doelstellingen

‘Ik denk uiteindelijk dat de belangrijkste stap is, kijken naar duurzaamheid, is dat we met elkaar bepalen hoe we gaan voldoen aan die doelstellingen. De grote partijen hebben ze bijna allemaal ondertekend in het Nederlandse klimaatakkoord van de gebouwde omgeving. Het allerbelangrijkste besef is wat mij betreft dat er geen vrijblijvendheid meer zit: duurzaamheid is niet langer optioneel.’

 

De aarde leefbaar houden: dat is het hoofddoel

‘Eigenlijk willen de meeste mensen deze doelstellingen vooral vanuit een intrinsieke motivatie behalen. Simpelweg omdat we de aarde leefbaar willen houden voor de volgende generaties. Dat is misschien wel de belangrijkste opdracht van onze generatie. Die gaat veel verder dan het oplossen van dossiers zoals aflossingsvrije hypotheken of KYC. Deze opdracht is groter en moeten we állemaal serieus nemen. Het gaat niet om het voldoen aan regeltjes, of het afkunnen vinken door te voldoen aan bepaalde eisen: het gaat om het leven van onze kinderen, kleinkinderen en de generaties daarna. De komende 10 jaar hebben wij nog de kans om het verschil te maken. En die kans moeten we door inzet van intensieve samenwerking met beide handen aangrijpen’, besluit Floor.

 

Koploper worden, zijn én blijven in de veranderende hypotheekmarkt? Zó realiseert u het. Aanmelden voor het event of meer informatie: naar het Hypotheken Event.

Download de brochure

Share

Outvie logo