Outvie zomeractie: Kies uit een Winkelcheque of een Bol.com cadeaubon t.w.v. €50,-* Bekijk de actie.

Data analyseren, beoordelen maar vooral “hoe te presenteren”

Picture of Piet Maljaars en Roland Hannewijk | Rijkswaterstaat

Piet Maljaars en Roland Hannewijk | Rijkswaterstaat

In februari en maart volgden Piet Maljaars en Roland Hannewijk, beiden werkzaam bij Rijkswaterstaat bij het beheer van de Oosterscheldekering de training Datavisualisatie & Dashboard Design. ‘Wij waren op zoek naar een goede manier om de onderhoudsrapportages van het uitgevoerde onderhoud te analyseren, te beoordelen én te presenteren’, aldus Piet, als adviseur assetmanagement betrokken. ‘En de training Datavisualisatie & Dashboard Design van Outvie? Daarvan dachten we dat deze ons wel een stap voorwaarts kon brengen.’

 

‘En dat bleek inderdaad zo te zijn. Kijk, we werken hier in een organisatie met voornamelijk technische mensen. Dat zijn in de regel niet de types die erg van presenteren houden. Daarnaast kon het analyseren en het maken van grafieken die dan weer duidelijk aan anderen uitgelegd werden, wel een boost gebruiken.’

 

Collega Roland, Sr Adviseur Assetmanagement Elektrotechniek & Industriële Automatisering vult aan: ‘Eens, omdat we nauw met diverse afdelingen samenwerken waarbij er veel informatie gedeeld en verwerkt wordt, is het juist van belang dat dit op een heldere, complete manier gebeurt. Sowieso wordt data-analyse en alles wat daarmee samenhangt steeds belangrijker anno nu, vandaar dat deze training, precies op het juiste moment kwam.’

De kunst van het weglaten

‘En het belangrijkste wat ik in deze training geleerd heb? Weglaten’, lacht Roland. ‘Veel mensen, waaronder wijzelf, zijn onbewust meester in het laten zien van allerlei bullets, grafieken, opsommingen en meer in presentaties. In deze training heb ik geleerd hoe belangrijk de kunst van het weglaten is. Ik laat inmiddels alleen nog de dingen zien die er écht toe doen.’

 

Piet: ‘Een mooi voorbeeld ging over een presentatie die als doel had te laten zien wat er niet goed ging in een bepaald project. In diezelfde presentatie werd uitgebreid stilgestaan bij wat er wél goed ging. Sympathiek natuurlijk, maar niet nodig. Het kost tijd en hoort niet bij het doel van de presentatie in dit geval. Als er té veel aandacht ligt op dat wat niet relevant is op dat moment, dan gaat de toehoorder niet met de juiste kernboodschap naar huis.’

 

‘Tijdens deze training, die we overigens verspreid over diverse dagen incompany georganiseerd hadden, werd er eerst een stuk theorie uitgelegd. Vervolgens werd er ingezoomd op de vragen die wij specifiek hadden’, vervolgt Piet. ‘En dat stond me wel aan. Zo kregen we ook huiswerk mee waardoor je zelf concreet aan de slag kon.’

Verandering begint bij bewustwording

Roland: ‘De grootste verandering die deze training teweeggebracht heeft binnen onze organisatie, is toch wel bewustwording. Als we nu een presentatie zien die niet aan de door ons geleerde normen voldoet, dan zien we dat meteen. We zien dan bijvoorbeeld grafieken die niet goed zijn opgebouwd of een presentatie die niet goed aansluit bij de boodschap die verteld wordt. En dat maken we dan intern ook op een prettige manier bespreekbaar.’

 

Piet: ‘Het leuke is ook dat we deze training met een groep van 12 collega’s gevolgd hebben. Daardoor komt het onderwerp regelmatig nog even terug en blijft het leven. We zijn van plan om de docent over een half jaar ongeveer nog eens uit te nodigen om een soort opfristraining te verzorgen en ons een stukje verder te helpen.’

Over Lego-poppetjes, KNMI en hobby’s van de docent

‘Die docent, in de persoon van Michiel Dullaert, verdient sowieso een extra pluim. Hij had veel energie en was erg enthousiast. Michiel liep over van kennis die hij graag met ons wilde delen. Dat voelde je direct. Als we zélf niet af ten toe een koffiemoment inplanden dan was hij niet te stoppen’, lacht Piet. ‘Daarnaast had hij binnen no time in de gaten welke types hij in zijn groep had zitten. Verder hadden we op maandag een training, kregen we huiswerk mee dat we op dinsdag aan hem moesten mailen. En op woensdag, toen de training verder ging? Toen had hij álles nagekeken en van feedback voorzien. Dan ben je wat mij betreft niet alleen heel kundig, maar ook erg betrokken.’

 

‘De docent máákt zo’n cursus en Michiel heeft het voor ons tot een topniveau gebracht. We hebben vier dagen geboeid naar hem geluisterd. Onder meer door veel voorbeelden uit de praktijk te benoemen, waarbij het gebruik van Lego-poppetjes en KNMI-weerberichten tot het noemen van zijn eigen hobby’s niet geschuwd werden’, aldus Roland. ‘Al wilde je door de hoeveelheid informatie misschien even niet luisteren, dat lukte gewoon niet, want zijn woorden wisten je telkens weer te boeien zodat je ongemerkt continu aangehaakt bleef.’

Benieuwd naar deze training?

Hier vind je alle informatie. Training Datavisualisatie & Dashboard Design start weer in Amsterdam en is ook, net als bij Rijkswaterstaat, prima als incompany te boeken.

Download de brochure

Share

Outvie logo